
Stor mangel på fodterapeuter betyder lange ventetider for patienterne. Derfor lancerer Danske Fodterapeuter nu en kampagne, der skal få flere til at søge ind på fodterapeutuddannelsen i både Randers og København.
Med ventetider til fodterapi på op mod et år i flere regioner er behovet for at få uddannet flere fodterapeuter akut.
Derfor lancerer Danske Fodterapeuter en kampagne, som kommer til at køre på sociale medier fra lørdag den 11. oktober 2025. Om baggrunden for kampagnen siger Cille Holse, formand for Danske Fodterapeuter:
“Det er lykkedes at skabe flere studiepladser på de 2 fodterapeutskoler. Derfor er der et behov for at øge kendskabet til uddannelsen, så vi kan tiltrække flere, nye studerende.”
Timing er alt
Kampagnen, der skal fremme kendskabet til uddannelsen hos potentielle studerende, er planlagt i forhold til de to skolers ansøgningsfrister, som er den 20. november i København og 1. december i Randers.
”Målet er jo både at få interesserede til at søge inden ansøgningsfristerne, men også at udbrede kendskabet til vores fag og de gode muligheder, der er ved at være fodterapeut,” fortæller Cille Holse.
For at gøre opmærksom på de mange muligheder uddannelsen tilbyder, består kampagnen blandt andet af 3 forskellige kampagnefilm, der henvender sig til forskellige typer af potentielle studerende.
Tre veje ind i faget
Filmene er målrettet forskellige aldersgrupper og fokuserer på tre forskellige indgange til professionen:
- Den biomekaniske for dem, der er fascineret af føddernes betydning for kroppens bevægelse og for teknologiske muligheder inden for indlægsfremstilling.
- Iværksætterdrømmen for dem, der vil drive egen klinik med indlejere.
- Karriereskiftet for sundhedsprofessionelle, der søger nye udfordringer.
Alle film samles under budskabet “Bliv fodterapeut” med kampagnesloganet “Rum til at gøre en forskel”.
Sloganet skal forstås på flere niveauer og skal både illustrere, at faget giver mulighed og tid til at gøre en forskel for patienterne, og at man selv har mulighed for at tilrettelægge sit eget arbejdsliv og rammerne herom.
Alvor bag kampagnen
Bag hele kampagnen ligger også en stor alvor. Udover et stærkt ønske om at nedbringe de lange ventetider på op mod et år, som patienterne oplever for øjeblikket, ser antallet af mennesker, der har diabetes samtidig ud til at stige drastisk de kommende år. Prognoser vurderer, at der vil komme 100.000 flere patienter med diabetes frem mod 2030:
“Derfor har vi et stort behov for at få uddannet flere fodterapeuter, der kan forebygge fodsår og amputationer hos den type patienter. Vi skal simpelthen være flere til at bevare fodsundheden og livskvaliteten hos de 467.000 danskere, der ser ud til at have diabetes i 2030,” siger Cille Holse.
Se de tre kampagnefilm
Da kampagnen primært vil køre på sociale medier til et meget målrettet publikum, vil du højst sandsynligt ikke støde på dem til en start, men du kan se de tre film her:
Læs også
Læs også om, den kampagne Danske Fodterapeuter kørte på Fodens Dag den 8. oktober.