Registrer behandlingssted

Du er som selvstændig med et cvr-nummer – uanset om du er indlejer og klinikejer – forpligtet til at registrere dit/dine behandlingssted(er). Det har ingen betydning, om du arbejder under overenskomsten eller ej.

Formålet med registreringen er at give Styrelsen for Patientsikkerhed et overblik over behandlingssteder, så de kan vurdere risikoen for patientsikkerheden og sætte ind med tilsyn de rigtige steder.

  • Din registrering afgør, hvilket årligt gebyr, du bliver opkrævet for det sundhedsfaglige tilsyn.
  • Arbejder du som indlejer under dit eget cvr-nummer på flere forskellige klinikker, skal du kun registre dit primære behandlingssted. Se mere under punktet for enkeltmandsvirksomheder på flere faste adresser.
  • Ejer eller er du medejer på flere klinikker, skal du registrere alle behandlingsstederne.
  • Har du et anpartsselskab, skal det registreres som flermandsklinik.

Du kan læse mere om det sundhedsfaglige tilsyn på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside.

Registrering af behandlingssted blev indført i 2017, samtidig med at det sundhedsfaglige tilsyn. Hvis du har praktiseret i den periode, men ikke har registreret dig (korrekt), vil du blive opkrævet gebyret med tilbagevirkende kraft.

Sådan registrerer du dit behandlingssted

Følg nedenstående link, vælg Behandlingssted med CVR-nummer, og tryk herefter på den blå knap med teksten ”Registrer og vedligehold behandlingssted”:

Registrer dit behandlingssted

 

Når du registrerer dit behandlingssted, skal du starte med at registrere en række oplysninger om din virksomhed, som lagres i Sundhedsvæsenets Organisations Register (SOR). Herefter vil du fuldføre din registrering direkte i Behandlingsstedsregistret.

Du skal bruge en NemID-medarbejdersignatur, der er tilknyttet dit CVR-nummer.

  • Læs mere om eller bestil en NemID-medarbejdersignatur
  • Oplever du problemer med NemID medarbejdersignatur skal du kontakte NemID’s support

Hotline

Har du spørgsmål om behandlingsstedets:

  • Behandlingsstedskategori
  • Virksomhedsansvarlig læge/tandlæge
  • E-mail til gebyropkrævning
  • EAN-nummer

skal du kontakte Styrelsen for Patientsikkerhed på registrering@stps.dk eller deres hotline på 72 28 67 00.

Har du spørgsmål om din virksomhed, sundhedsinstitutioner og behandlere, herunder oplysninger om behandlingsstedets:

  • Navn
  • Adresser (post-, besøgs- og aktivitetsadresse)
  • Telefonnummer
  • Hjemmesideadresse
  • CVR-nummer
  • Enhedstype
  • Hovedspeciale og bispeciale(r)
  • Behandlingsstedets organisatoriske tilhørsforhold

Skal du kontakte Sundhedsdatastyrelsen på sorpost@sundhedsdata.dk  eller på 32 68 53 41.

Gebyret

Det gebyr, du skal betale, vil blive fastsat én gang for hvert behandlingssted, du har registreret.

Gebyrerne i 2024*:

  • Enkeltmandsklinik: 2.258 kroner årligt.
  • Flermandsklinik 2.636 kroner årligt.

*Taksterne gælder, når du har en omsætning på mere end 52.181 kroner om året.

Gebyret reguleres årligt af Styrelsen for Patientsikkerhed. Se oversigt.

Du er en enkeltmandsvirksomhed, og tilhører kategori 5, hvis du er den eneste, der arbejder under dit cvr-nummer. Læs mere om kategorierne her.

Ændring og lukning

Det er dit ansvar at sikre, at oplysningerne om dit behandlingssted er korrekt. Du ændrer og lukker behandlingssteder i samme selvbetjeningsløsning, som du brugte, da du oprettede stedet.

Læs mere om registreringen og ændringer

Læs mere om lukning af behandlingssted i registeret

Sidebar
Sidebar