Har du et ydernummer, har du mulighed for at bestille et udvalg af varer fra din region.
Det er forskelligt fra region til region, hvordan du bestiller varer fra positivlisten. Derfor har vi samlet links til alle regionerne herunder, hvor du kan få mere information om, hvordan du bestiller. Er du i tvivl om noget, skal du kontakte regionen direkte.
Bestil kun hvad du har brug for
Inden du bestiller, bør du overveje hvilke produkter, der er relevante for dig og din klinik – med andre ord skal du kun bestille, hvad du forventer, at der er behov for. Husk, at produkterne KUN gælder for behandling af patienter inden for overenskomsten.
Hvis regionen bemærker et usædvanligt mønster i dine bestillinger, kan de bede om en forklaring på dit forbrug. Derfor er det vigtigt, at du som altid husker at dokumentere brugen af produkter i journalen.
Hvilke varer kan jeg bestille?
Der står i overenskomsten, hvilke varer som regionen er forpligtet til at tilbyde dig som fodterapeut med ydernummer. Hvis du ikke kender produkterne, kan det være en god idé søge viden om dem, inden du bestiller første gang.
Produkter til behandling af fodsår (§ 22, stk. 1):
Du kan anvende følgende produkter, når du behandler patienter med sår (ydelse 2175, 2176):
- Sølvprodukt
- Sugende bandage (til sår der væsker lidt)
- Absorberende skumbandage (til sår der væsker meget)
- Polymem Wic tåforbinding str. S-XXL (lokalbedøvende, antibakteriel og stimulerer til sårheling).
Følgende produkter kan bestilles til generel brug (§ 22, stk. 2):
- Sølvnitratpinde – (Lapis, 75%)
- Spongostan
- Micropore
- Tubegaze – (Tubinette og Tubifast)
- Lokal bedøvende produkter (eksempelvis xylocain salve, Emla creme, Tapin creme)
- Net med gel (infektioner i neglefals)
- Sorbact get
- Aflastende materiale:
– Filt mede klæb 5 mm og 10 mm
– Silikone shore 20-25 - Neglekorrigende Composit
– Composit primer
– Hård eller blød Composit
Regionen bestemmer selv, hvilke artikler der tilbydes inden for de enkelte produktkategorier.