Digital bogføring i horisonten

Ny bogføringslov stiller krav om digital bogføring, men det træder først i kraft i 2024 for anpartsselskaber og i 2026 for personligt ejede selskaber. Kravet betyder, at du skal sørge for, at du bruger et digitalt bogføringssystem, der er godkendt, og at alle dine fakturaer går gennem en central modtageportal. Det sker på samme måde, som når du sender en faktura til det offentlige i dag.

Du vil i løbet af 2023 skulle beskrive dine bogføringsprocedurer, men kravene vil blive meget små for mindre virksomheder.

Udbydere af bogføringssystemer kan gå i gang med at tilpasse deres systemer og få dem godkendt, når Erhvervsstyrelsen offentliggør specifikke krav i januar 2023.

Hvis du benytter et system, der ikke er godkendt, skal udbyderne overholde kravene tidligst fra juli 2024 og først to år efter, når det gælder personligt ejede virksomheder.

Du er undtaget fra kravet om digital bogføring, hvis du har en personligt ejet virksomhed med en omsætning på under 300.000 kroner.

De digitale bogføringssystemer skal understøtte lovkrav om brug af e-faktura, som først træder i kraft, når staten er klar med systemerne til at håndtere det.

Læs mere om digital bogføring

Læs om bogføringsloven 

 

Sidebar