Styrelsen for Patientsikkerhed fører fra oktober 2023 et nyt tilsyn med nye behandlingssteder. Tilsynet går under navnet ”Det sundhedsfaglige opstartstilsyn” og kan finde sted inden for de første 3-12 måneder efter at et behandlingssted har registreret sig. Du får besked om, hvornår tilsynet kommer til dig via digital post.
Danske Fodterapeuter har været i kontakt med Styrelsen for Patientsikkerhed. På denne side kan du få et overblik over, hvad vi ved om tilsynet på nuværende tidspunkt og hvad du skal forberede dig på.
Vi opdaterer løbende denne side.
Hvis du har spørgsmål, er du ligeledes velkommen til at kontakte foreningen.
Overordnet er formålet med opstartstilsynet, at nye behandlingssteder er godt klædt på, når det gælder patientsikkerhed. Dette gøres gennem oplysning, læring og vejledning for at forbygge eventuelle risikosituationer.
Opstartstilsynet er målrettet nye behandlingssteder og kan finde sted i de første 3-12 måneder efter at et behandlingssted er registreret. Udvælgelsen sker tilfældigt.
Det er altså ikke kun nyuddannede fodterapeuter, der kan få opstartstilsyn. Har du eksempelvis arbejdet som fodterapeut i adskillige år i én klinik og derefter bliver indlejer på en ny klinik, kan du også blive varslet opstartstilsyn inden for de første 3-12 måneder.
Du har mulighed for at gøre indsigelser mod tilsynet, hvis dette vurderes relevant. Det kan f.eks. være, hvis du har arbejdet som fodterapeut i adskillige år og dine ansvarsopgaver ikke har ændret sig, selvom du er blevet indlejer på en ny klinik. Gør du indsigelser, vil det bero på en konkret vurdering om tilsynet skal udføres eller ej. Vejledning til at gøre indsigelser fremgår af det varslingsbrev, som du får tilsendt via digital post.
Ifølge Styrelsen for Patientsikkerhed varsles et opstartstilsyn 4-6 uger før tilsynet finder sted.
Det er et krav, at den fodterapeut, der har modtaget varslingsbrevet, deltager i tilsynet. I varslingsbrevet fremgår det, at ”ledelsen” gerne skal deltage. Det er altså ikke et krav, at klinikejer deltager, hvis du er indlejer. Men det kan være en god ide og vi anbefaler, at du tager kontakt til din klinikejer og beder vedkommende deltage.
Alle fodterapeuter, der er tilknyttet klinikken, må gerne deltage i et opstartstilsyn, men det er ikke et krav.
Tilsynet foregår i et lokale i klinikken. Der er ikke krav til lokalet, men der skal være adgang til en PC, som kan benyttes under besøget.
Opstartstilsynet varer ca. 1,5 timer og bygger på dialog, interview, information og vejledning. Dialogen vil bl.a. tage udgangspunkt i:
- hvilke lovgivningsmæssige krav, der stilles til behandlingsstedet i forhold til patientsikkerhed.
- hvad Tilsyn og Rådgivning (under Styrelsen for Patientsikkerhed) kan tilbyde og hvordan man kan bruge hjemmesiden til at finde informationer.
- hvordan et eventuelt fremtidigt tilsynsbesøg kan foregå.
Opstartstilsynet tager primært udgangspunkt i to målepunkter. Det ene omhandler behandlingsstedets organisering og det andet omhandler hygiejne. Der er et tredje og ikke specifikt målepunkt, som vedrører ”øvrige fund med patientsikkerhedsmæssige risici”.
Du kan læse om alle målepunkterne på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside her.
Det er vigtigt at understrege, at opstartstilsynet primært tager udgangspunkt i dialog og læring. Det er dog vigtigt, at du læser varslingsbrevet grundigt, så du ved, hvad der skal foregå under tilsynet og hvad du kan blive spurgt til. I tilknytning til hvert målepunkt er der referencer, som henviser til den viden, som målepunktet vedrører. Det er ikke en forventning, at du kan indholdet af alle referencer, men det er en god idé at orientere dig i materialet.
Hvis du er meget nervøs eller bekymret for at ”klappen går ned” under interviewet, er det en god ide at du starter med at oplyse dette, når den tilsynsførende ankommer til klinikken. Det kan ofte tage toppen af nervøsiteten. Derudover kan det for mange være en hjælp på forhånd at have skrevet de vigtigste ting ned, som du kan tage udgangspunkt i.
Danske Fodterapeuter har været i kontakt i Styrelsen for Patientsikkerhed. I den forbindelse har vi spurgt hvilke spørgsmål, man kan få stillet i forbindelse med opstartstilsynet. Flere af spørgsmålene fremgår af målepunkterne. Det forventes, at du overordnet bliver spurgt til sine forpligtelser som autoriseret sundhedspersoner.
Eksempler på mulige spørgsmål;
Hvordan sikrer du dig, at det er den rigtige patient, du behandler?
Hvordan sikrer du dig, at der er tid til journalføring?
Hvordan håndterer du/klinikken utilsigtede hændelser?
Hvordan udføres korrekt håndhygiejne?
Hvordan vasker du din arbejdsdragt og hvilke krav er der til f.eks. ærmelængde?
Hvor kan du finde viden og få vejledning om håndtering patienter med smitsom sygdom?
Efter opstartstilsynet får du tilsendt et udkast til tilsynsrapporten, som du kan kommentere på. Hvis det vurderes, at klinikken hører til i kategorien ”ingen problemer af betydning for patientsikkerheden”, får du ikke mulighed for at kommentere på rapporten, da det ikke er relevant.
Styrelsen vurderer, at der kun i ganske få tilfælde, vil være fremadrettet fare for patientsikkerheden. Er dette tilfældet, vil du blive informeret om det videre forløb. Informationen kan i mindre alvorlige tilfælde være en henstilling om ændrede arbejdsgange og fremsendelse af en handleplan. I alvorlige tilfælde kan der være tale om et påbud om, at behandlingsstedet helt eller delvist skal indstille virksomheden, indtil der er rettet op på de kritiske forhold.
Den endelige tilsynsrapport bliver offentliggjort på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside. Ligeledes skal klinikken offentliggøre rapporten på egen hjemmeside. Yderligere informationer fremgår af varslingsbrevet.
Du kan tilgå yderligere information om opstartstilsynet på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside.
Det er vigtigt, at du orienterer dig i referencerne under målepunkterne, da de henviser til relevant viden. Du skal dog ikke kunne redegøre fyldestgørende for indholdet af referencerne til tilsynet, men kunne tale om de overordnede linjer.
På Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside finder du informationer om kravene til indholdet af fodterapeuters journalføring.
Du skal vide, at utilsigtede hændelser rapporteres via Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside.
Vi opdaterer løbende denne side og du kan ligeledes finde hjælp på denne hjemmeside, bl.a. om utilsigtede hændelser og journalføring. Hvis du har spørgsmål, er du ligeledes velkommen til at kontakte foreningen på telefon 43 20 51 20. Telefonen er åben mandag-torsdag kl. 9.30 – 15.00 og fredag kl. 10.00 – 14.00